„Când cineva vine pentru prima oară în dispecerat, poate fi copleșit”, spune maiorul Andrei Grecu, în timp ce notează pe o hârtie date utile pentru o posibilă intervenție. Și-a început ziua în trombă, cu un caz de gestionat în zona barajului de acumulare a lacului de la Someșul Cald. Din primele informații, o mașină a căzut în apă, așa că operațiunea de căutare trebuie să demareze cât mai repede cu putință. Ofițerul din dispeceratul I.S.U. Cluj dă nenumărate telefoane, face calcule, analizează informațiile primite și îi coordonează pe salvatorii din teren. Vocea lui denotă seriozitate, iar gesturile transmit o evidentă stăpânire de sine. La fel de repede cum ia decizii, Grecu găsește o explicație și pentru calmul său impresionant: „Am mare încredere în colegii mei”, evidențiază maiorul, care muncește în cadrul inspectoratului nostru din anul 2007.

„S-a ivit o oportunitate să vin aici prin încadrare din sursă externă. Am venit pe o poziție de ofițer pe secretariatul tehnic permanent al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. Am luat examenul și din 2007 activez doar în cadrul Centrului Operațional. Eram proaspăt absolvent, făcusem Facultatea de Geografie. Mi s-a părut o idee foarte bună să lucrez în domeniul situațiilor de urgență. Noțiunea de salvator îmi era impregnată în minte și am luat hotărârea să mă înscriu la concurs. Pe de altă parte, nu am făcut stagiul militar, deci impactul a fost major. Totuși, cu multă muncă și studiu am reușit să mă acomodez. Am avut parte de șefi buni, care m-au ajutat să mă integrez. Primul meu șef a fost chiar domnul general Moldovan și am învățat multe de la dânsul în perioada respectivă. Cu trecerea anilor, volumul de muncă a crescut. Diversitatea evenimentelor este alta. Spre exemplu, în trecut nu existau acele festivaluri majore. Clujul s-a dezvoltat, ceea ce a dus la creșterea numărului de intervenții”.

Telefonul lui Andrei Grecu sună aproape în permanență. Îl caută autorități, reprezentanți de instituții sau pompieri aflați în misiune. Deși intervenția se finalizează cu bine, salvatorii din teren îi cer îndrumări. „Dacă mai au nevoie de voi să ajutați cu ceva, vă rog să rămâneți”, le transmite adesea ofițerul, în vreme ce primește alte apeluri. Uneori, cazurile par că nu se mai termină, însă Grecu nu se pierde cu firea. Chiar și în pandemie a găsit soluții, în ciuda incertitudinii și a clipelor tensionate.

„Șocul a fost destul de mare, nu am știut la început cu ce ne confruntăm. Țin minte că acum doi ani, când a început pandemia, a fost foarte complicat cu transportul persoanelor proaspăt sosite în țară. Păstram legătura cu toate județele, făceam calcule la avioane, la numărul de pasageri. Într-o zi au aterizat șapte avioane pe aeroport, cu peste 700 de persoane. Noi le-am organizat transportul spre localitățile de domiciliu. Am avut 7 ture consecutive de 24 de ore în care nici nu mi-am descheiat șireturile de la pantofi. Am mers în concediu și vreo trei nopți am visat numai microbuze (râde). Țin să precizez că am rezolvat acele misiuni cu profesionalism. Eu și colegii mei știm ce avem de făcut. Cu toții ne-am implicat într-o manieră formidabilă”.

De altfel, noțiunea de echipă este vitală în activitatea maiorului. În toamna lui 2017, o furtună violentă a lovit vestul țării. Vijelia a pornit de la Timișoara și nu a ocolit Clujul, provocând pagube însemnate. După acele evenimente s-a inițiat dezvoltarea sistemului RO-ALERT.

„Atunci a fost una dintre intervențiile deosebite. Sunau telefoanele în permanență. Am luat fiecare apel în parte și nu a existat niciun telefon pe care să nu-l fi rezolvat. Tăiam de pe listă străzile și locurile cu probleme, știind că echipajele noastre au intervenit acolo. Mulți lucrăm în aceeași formulă de peste 10 ani. Colaborăm fantastic și nu există superioritate ori inferioritate. Cunoaștem județul ca în palmă, am depășit în toate comunele și satele. Asta trebuie să facă un bun ofițer de la dispecerat, să cunoască terenul. În plus, el trebuie să comunice rapid și eficient. Noi informăm mai departe comanda unității și eșaloanele superioare. În funcție de specificul intervenției, anunțăm și alte instituții publice care au rol de a gestiona respectiva situație de urgență. Cheia constă într-o colaborare permanentă și eficientă”.

Odată încheiată tura de muncă, ofițerul se bucură să plece acasă cu gândul că a contribuit cu succes la finalizarea unei intervenții. Vizibil emoționat, mărturisește că niciun sentiment nu se compară cu cel în care înțelege că viața cuiva a fost salvată de eforturile colectivului de la I.S.U. Cluj.

Autor: sg.maj. Olar Paul

Call Now Button